CQ100 Virtual Ham Radio


QsoNetBeberapa minggu yang lepas saya dah mula boleh ‘On-Line’ ke Internet setelah beberapa lama saya terpaksa menggunakan kemudahan yang agak ketinggalan untuk melayari internet. Saya mengaktifkan semula kemudahan Radio Amatur yang berasaskan internet, tidak melampau kalau saya katakan ia amat meriah sekali banyak stesen dari negara kita yang menggunakan. Salah satu kemudahan yang saya aktifkan ialah QsoNet, ramai juga rakan-rakan radio amatur yang saya kenali berada disitu.

cq100_9w2bba.jpg

Sementara tak ada set HF ni boleh la saja-saja cuba QSO, rupanya seronok juga bila dapat dengar rakan-rakan dari negara lain menjawab panggilan saya. Cuma kena faham apabila ada rakan yang menjawab minta QSY “UP 22 FOR CQ” memula tak paham jugak tapi lelama ok. Kalau rakan-rakan nak cuba boleh la, ramai rakan-rakan kita yang dah lama menggunakannya.

Leave a Reply

